Hoe ervaar ik God?

Hoe ervaar ik God?

Hoe ervaar ik God?

Is het mogelijk dat we God echt kunnen ervaren, dat we Zijn aanwezigheid kunnen voelen? Als ik al die beloftes in de Bijbel lees, dan is weten en geloven dat die beloftes ook voor mij gelden één ding. Maar ik zou ook zo graag eens echt willen ervaren dat er wezenlijk iets verandert of gebeurt als ik God vraag om me te helpen, om bij me te zijn, me te steunen of te troosten.

Als ik nadenk over op welke manier ik God kan ervaren, schieten de volgende dingen door mijn gedachten. God geeft ons vrede, vrede die de wereld niet kent, die alle verstand te boven gaat. Jezus zegt dat onze last licht is en ons juk zacht. Moeilijke woorden, maar wat houdt dit precies in? Hij kan onze zorgen wegnemen. God geeft ons troost als we verdriet hebben en geeft ons opnieuw ruimte als wij ons down voelen. En misschien wel de belangrijkste, als we onze fouten oprecht aan Hem belijden, dan zal Hij ze vergeven. Dan verdwijnt de blokkade die tussen ons en God in staat weer. We mogen met een schone lei beginnen, zonder die last die op ons rust. En we hebben de mogelijkheid om andere mensen te vergeven, zodat er vrede komt en er niets meer tussen ons en de ander in staat. 

Geloof is essentieel

Al deze dingen die God ons kan geven staan in de Bijbel en zijn dus waar, dat geloof ik. Maar waarom gebeuren ze dan zo vaak niet of ervaren wij ze niet? Of zou het zo zijn dat God ze ons wel wil geven, maar dat wij ons er niet voor open stellen? Hierover was ik aan het nadenken en aan het bidden. Zondag in de kerk zei iemand iets over gehoorzaamheid, het verschil tussen normale gehoorzaamheid en gehoorzaamheid van een gelovige en dat raakte me.

Gehoorzaam zijn is luisteren en vervolgens ook doen. Als gelovige mogen we ook gehoorzamen, dus luisteren en vervolgens doen. Als derde aspect voor een gelovige komt daarbij: geloven! Geloven is de zekerheid dat iets bestaat of gaat gebeuren. Wij hebben de mogelijkheid om te luisteren, te doen en te geloven dat God Zijn beloften nakomt. Dus als wij vrede willen en er staat in de Bijbel dat we vrede kunnen krijgen als we niet bezorgd zijn en onze verlangens aan God bekend maken, geloven we dan ook echt dat we vrede zullen ontvangen? Zonder geloof zullen onze woorden holle klanken zijn. Ik bid dat God ons nieuw geloof zal geven dat al die beloften in de Bijbel echt voor ons gelden, ook in deze tijd, als we gehoorzaam zijn, als we luisteren, doen en geloven.

Geeft dit stof om eens verder over na te denken? Dan is de Alpha-cursus misschien iets voor jou. Vind een cursus bij jou in de buurt. 

Blogtekst: Mark Hopman
Blogfoto: Shutterstock
 



Ik ben Mark Hopman, 35 jaar oud, getrouwd met Carolina. Ik ben werkzaam als product manager. In onze woonplaats Bunschoten zijn wij actief als huiskringleiders. Ik houd van Bijbel lezen en erover vertellen, over de mooie dingen die God ons laat zien en die Hij voor ons heeft gedaan. Schrijven is mijn passie, met als doel Gods liefde te verkondigen, en mensen aan het denken te zetten over God.

Reageer op deze blog

Deel dit artikel via | Meer